ŽILINA. Hľadať vhodný spôsob ďalšieho smerovania cestnej a mestskej dopravy v podmienkach globalizácie a konsenzus medzi bezpečnostnými, ekologickými a ekonomickými požiadavkami je úlohou siedmeho ročníka medzinárodnej vedeckej konferencie o cestnej a mestskej doprave CMDTUR, ktorá sa začala včera na pôde Žilinskej univerzity v Žiline. Informovala o tom Monika Randíková z oddelenia pre medzinárodné vzťahy a marketing univerzity.
Na dvojdňovej medzinárodnej konferencii, ktorú organizovala Katedra cestnej a mestskej dopravy pod záštitou Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, sa podľa nej zišli odborníci z Českej republiky, Slovenska, Maďarska, Poľska a Španielska.
S prednáškou Opatrenia bezpečnosti cestnej premávky, ktoré sa týkajú profesionálnych vodičov, vystúpil Francisco Alonzo z Valencijskej univerzity. Prednášku o kapacitnej výkonnosti zastávok na území mesta a o konkurencieschopnosti slovenských dopravcov v kontexte daní a poplatkov mali vedúci Katedry cestnej a mestskej dopravy Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Jozef Gnap. O vývoji mýtneho systému na príklade centra mesta Katovice bude hovoriť Jerzy Mikulski z Ekonomickej univerzity v Katoviciach a Ekonomiku využívania biopalív v doprave predstavili Zdeněk Říha, František Dolský a Jan Tichý z Českého vysokého učenia technického v Prahe, doplnila Randíková.
Cestná a mestská doprava zabezpečuje podľa Jozefa Gnapa, ktorý bol zároveň aj organizačným garantom konferencie, mobilitu obyvateľstva a prepravu tovarov podľa požiadaviek zákazníkov, ktoré sa neustále menia. "Rozvoj individuálneho motorizmu a cestnej nákladnej dopravy je príčinou mnohých negatívnych javov. Veľký počet dopravných nehôd s nevyčísliteľnými stratami na životoch, veľké hmotné škody na majetku a nepriaznivé dosahy na životné prostredie, sú len tie najzávažnejšie negatívne vplyvy. Napriek týmto skutočnostiam si život bez automobilu už len veľmi ťažko vieme v súčasnosti predstaviť," podotkol Gnap.