TERCHOVÁ. Nádherné pohľady na malofatranské kopce, ostré skalné masívy a upravené dediny. Cesta II/583, spájajúca Žilinu s oravskou Párnicou, ktorá ďalej smeruje až do Kraľovian, by bola pre motoristu sama o sebe turistickou lahôdkou, keby intenzita dopravy na nej nebola taká výrazná. Úzka a kľukatá cesta s nebezpečnými križovatkami prechádza cez centrá viacerých turistických obcí. Situáciu zhoršujú aj časté nehody s lesnou zverou.
Cesta druhej triedy obsluhuje významné turistické centrá Terchová, Belá a Zázrivá. Slúži aj na presuny motoristov smerom na Oravu a najmä koncom týždňa je plná vozidiel s poľskými evidenčnými číslami.
„Cesta II/583 je v úseku od Gbelian do Terchovej v smere od Žiliny pomerne exponovanou komunikáciou, na ktorej sa vyskytujú priemerné denné intenzity na úrovni asi 10-tisíc vozidiel. V následnom úseku od Terchovej do Párnice sú zaznamenávané priemerné denné intenzity približne 4-tisíc vozidiel,“ povedal Štefan Machciník z Výskumného ústavu dopravného v Žiline. Upozorňuje aj na to, že komunikáciu využíva v sezóne množstvo cykloturistov, čo pri takýchto intenzitách dopravy zvyšuje riziko kolízií s motorovou dopravou.
Cesta nápor zvládne
Slová odborníka potvrdzuje z vlastnej skúsenosti bývalý starosta Terchovej, dnes poslanec Národnej rady SR Milan Laurenčík. Tvrdí, že už teraz je doprava na ceste cez Terchovú neúnosná. Situácia sa vyhrocuje v piatok a v nedeľu večer a pri každej nehode pod Strečnom. Cesta podľa neho nie je stavaná na takú dopravnú záťaž, chýbajú chodníky a v osadách roztrúsených po ceste aj priechody pre chodcov.
„Je úzka, kľukatá a vo veľkej časti obce absentujú chodníky v zastavanej časti obce, kde sa bežne pohybujú chodci. Pri priemernej záťaži 26-tisíc vozidiel denne si neviem predstaviť, že sa bude bezpečne dať prechádzať cez cestu aj po vyznačených priechodoch pre chodcov. Najviac ohrozenými budú starší ľudia a hlavne deti,“ varuje poslanec.
Pre obyvateľov obcí Terchovskej doliny, ale aj pre samotnú komunikáciu, pôjde po presmerovaní o zaťažkávaciu skúšku. Generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného v Žiline Ľubomír Palčák upokojuje, že hoci intenzita dopravy na ceste druhej triedy narastie, nie všetkých asi 17 500 osobných áut, ktoré narátali cez víkend pod Strečnom, si to automaticky namieri na Terchovú.
„Veľká časť užívateľov infraštruktúry prispôsobí, respektíve prehodnotí svoje prepravné zámery a bude ich realizovať počas pracovného týždňa, alebo v prípade osobnej dopravy využije časť užívateľov alternatívne železničné spojenie. Veľká časť ciest s prejazdom popod Strečno sa uskutoční pred ôsmou v sobotu a späť v nedeľu po šestnástej.“ Hoci je cesta po severnej strane Malej Fatry úzka a chýbajú na nej krajnice a chodníky, Ľubomír Palčák je presvedčený, z kapacitného hľadiska by komunikácia mala zvládnuť nápor vodičov.
Bude vidieť policajtov?
Milan Laurenčík ešte ako terchovský starosta navrhoval technické úpravy cesty i zvýšenú policajnú kontrolu počas obchádzkových dní. Doteraz iba premaľovali vodorovné značenie. On však navrhoval aj zvýraznené dopravné značky, blikajúce výstražne svetlá či dokonca semafory a viac policajtov na komunikácii. Nielen, aby merali rýchlosť, ale aj regulovali dopravu na významných križovatkách a dohliadali nad priechodmi pre chodcov.
Policajný zbor počas trvania obchádzky plánuje špeciálnym opatrením posilniť priamy výkon služby.
Nadštandardné aktivity však zrejme na ceste horským prostredím vyvíjať nebude. Minister vnútra Robert Kaliňák počas hodiny otázok v Národnej rade povedal, že policajtov bude vidno pri riadení a usmerňovaní cestnej premávky. Posilnia tiež výjazdové skupiny k prípadným dopravným nehodám. Policajti dostali úlohu, aby čo najrýchlejšie odstránili nehodu z komunikácie. Ak to nepôjde, známa je aj záložná obchádzková trasa. Dopravu by v prípade komplikácií presunuli na kysuckú cestu II/520, ktorá vedie cez Starú Bystricu.