DOLNÝ HRIČOV. Žilinské letisko už niekoľko rokov bojuje o svoju ďalšiu budúcnosť. Keď v roku 2012 prišlo o pravidelné letecké spojenie s Prahou, rezort dopravy dokonca uvažoval o jeho zrušení. Dnes tvrdí, že v záujme ministerstva dopravy je zachovanie letísk a nie ich rušenie.
Ministerstvo dopravy a výstavby, ktoré vlastní takmer celý akcionársky podiel v Letiskovej spoločnosti Žilina (99,53 %), však nedokáže chod letiska finančne zabezpečiť. Upozornil na to podpredseda vlády Peter Pellegrini. Podľa neho potrebuje žilinské letisko dostávať primeranú ročnú dotáciu na zabezpečenie minimálne základných bezpečnostných a požiarnych predpisov.
"Bolo by zlé, ak by nedostatočným financovaním, tak zo strany štátu, ako aj vyššieho územného celku, došlo k strate takejto významnej infraštruktúry, ktorá v regióne je," povedal podpredseda vlády pre investície a informatizáciu počas minulotýždňovej návštevy Žiliny.
Po vstupe Slovenska do Európskej únie sa dotácia zo štátneho rozpočtu na financovaní leteckých spoločností rapídne znížila. Kým ešte v roku 2013 išlo zo štátneho rozpočtu na prevádzku letiska v Dolnom Hričove približne 2,5 milióna eur, vlani to bolo už iba niečo vyše 203-tisíc eur.
„Ministerstvo dopravy sa snaží nájsť aj dodatočné finančné prostriedky zo štátneho rozpočtu na zabezpečenie prevádzky letiska,“ poskytli stanovisko z Oddelenia pre komunikáciu s médiami a verejnosťou.
O zachovanie funkčného letiska má snahu aj menšinový akcionár – Žilinský samosprávny kraj (podiel v Letiskovej spoločnosti 0,465 %). „Spolupracujeme na udržaní existencie letiska v Žilinskom kraji a propagujeme ho tiež na významných stretnutiach so zahraničnými partnermi i na medzinárodných veľtrhoch. Žilinský kraj má zástupcov v predstavenstve a dozornej rade Letiskovej spoločnosti Žilina,“ informovala hovorkyňa župy Lenka Záteková.
Letisko Žilina drží nad vodou Žilinská univerzita. Cez svoje Letecké výcvikové a vzdelávacie centrum tu pripravuje letecký personál a pilotov. Vzniklo v roku 2003 odčlenením leteckého výcviku od Katedry leteckej dopravy. Vysoká škola dopravná poskytovala letecký výcvik už v roku 1962. Bez udržania leteckej infraštruktúry pri Dolnom Hričove by sa centrum dostalo do neriešiteľnej situácie.
Vďaka Žilinskej univerzite patrí žilinské letisko medzi najvyťaženejšie regionálne letiská. Výcvik leteckých síl tvorí väčšinu uskutočnených pohybov na pristávacej ploche. V roku 2015 ich dispečeri zaznamenali celkovo 7832. Za kratší koniec však letisko ťahá v štatistike vybavených cestujúcich. Za celý rok 2015 ich narátali len 888. Pritom v najlepších časoch, keď fungovala pravidelná letecká linka do Prahy, to bolo aj vyše 12-tisíc cestujúcich.
Pravidelná linka na trase Žilina – Praha – Žilina bola po prvýkrát zavedená v roku 1974 spolu s otvorením žilinského letiska. Linku prevádzkovala slovenská spoločnosť Slov Air do roku 1981. Od jesene 1997 do leta 1998 lietala na linke Žilina – Praha – Žilina česká letecká spoločnosť Air Ostrava, ktorá lety zastavila pre celkové ukončenie činnosti leteckého dopravcu. Do tretice bola linka obnovená po sprevádzkovaní nového terminálu na žilinskom letisku v júli2015 spoločnosťou České aerolínie. V auguste 2012 ČSA oznámila zrušenie linky do Žiliny. Pravidelné letecké spojenie so svetom od vtedy žilinské letisko nemá.
Okrem bežných komerčných a výcvikových letov sa letiskový areál stal vlani 6. júla miestom koncertu skupiny Iron Meiden s prívlastkom „najväčší koncert roka na Slovensku“. Okrem neho tu v minulom roku zorganizovali pre priaznivcov športového lietania aero víkend.