Zilina Bytča

FOTO, VIDEO: Ďalšia blokáda Kysučanov. V Budatínskej Lehote poklepali za vládu základné kamene

Protest podporili aj kľúčoví zamestnávatelia z regiónu. Firma Schaeffler upozornila, že momentálna situácia v Kysuckom Novom Meste nie je vhodná pre ďalší rozvoj podniku.

V Budatínskej Lehote zastavili dopravu na hodinu. (Zdroj: FRANTIŠEK UJHÁZI)

BUDATÍNSKA LEHOTA. Už v poradí tretia protestná blokáda zastavila dnes na hodinu premávku na mimoriadne vyťaženej ceste I/11. Svoju nespokojnosť so stavom prípravy výstavby diaľníc na Kysuciach vyjadrili stovky demonštrantov blokovaním priechodu pre chodcov v Budatínskej Lehote.

Policajti sa už tentoraz na protest iba nepozerali. Dopravu smerujúcu zo Žiliny odklonili cez Kysucké Nové Mesto. Žilinských komunikácií sa tak blokáda nedotkla. Kolóny sa tvorili len smerom z Čadce.

Protestujúci vyslali ďalší signál pre vládu a úrady, že diaľnice treba stavať tam, kde ich je najviac treba. Podľa organizátorov išlo nateraz o poslednú zo série blokád ešte pred odovzdaním petičných hárkov. Tie prinesie petičný výbor vládnemu kabinetu v apríli.

Člen petičného výboru D3 pre Kysuce Matej Fabšík upozornil, že blokády budú pokračovať aj potom. Potrvajú dovtedy, kým vláda nedá záväzné stanoviská o termíne a finančnom krytí najproblematickejších úsekov budúcej diaľnice D3.

„Tieto akcie budeme stupňovať, kým si zodpovední neuvedomia, že naša požiadavka je absolútne legitímna a potrebná. Po sľuboch sa jazdil autami nedá“, povedal pred davom primátor Čadce Milan Gura.

Postavíme si ju sami

Počas protestu v Budatínskej Lehote aktivisti symbolicky poklepali základný kameň všetkých úsekov kysuckej diaľnice D3. Pri ôsmich úsekoch znázornených na baneroch od Hričovského Podhradia po poľskú hranicu sa postupne vystriedali predstavitelia kysuckých samospráv a petičného výboru.

Ľubomír Janoška zo Združenia podnikateľov Kysúc si pri tom spomenul, ako už v roku 1996 bol pri prvom poklepaní základného kameňa diaľnice. Podľa vtedajších plánov mala byť komunikácia hotová do desiatich rokov. Prešli ďalšie dve desaťročia a úseky diaľnice v okolí Kysuckého Nového Mesta ešte stále nepoznajú ani termíny výstavby. Ľubomír Janoška odkázal kompetentným, že Kysučania si diaľnicu postavia aj sami. „Nechajte nám daň, ktorú tu tvoria podniky, podnikatelia a obyvatelia. Keby tu zostali dane, postavíme si ju za rok a ešte nám peniaze aj zostanú.“

Aktivita petičného výboru dosiahla v minulých dňoch prvý úspech. Až doposiaľ nemali od štátnych úradov žiadnu odozvu. Od Národnej diaľničnej spoločnosti však organizátori protestov získali stanovisko, ktoré dáva nádej na skoršie dokončenie diaľničnej siete v okolí Kysuckého Nového Mesta.

Doteraz sa skloňoval rok 2026 ako termín kompletného ukončenia všetkých úsekov na diaľnici D3. Diaľničiari čiastočne prehodnotili svoje plány. „V zmysle súčasných platných harmonogramov NDS je predpokladaný termín začatia výstavby diaľničných úsekov D3 Žilina (Brodno) – Kysucké Nové Mesto a Kysucké Nové Mesto – Oščadnica v 12/2019 s termínom ukončenia 12/2022. Pre diaľničný úsek D3 Oščadnica – Čadca, Bukov, druhý profil, je predpokladaný termín začatia výstavby 08/2020 s termínom ukončenia 08/2023,“ píše sa v liste od vedenia diaľničiarov. Dodržanie termínov však podmieňujú hladkým prísunom finančných zdrojov.

Prísľub zrýchlenia tempa výstavby diaľničnej siete na Kysuciach je pre petičný výbor povzbudením, neposkytuje však dostatočnú záruku pokračujúcej výstavby. „Na splnenie záväzkov je nevyhnutná spolupráca s Ministerstvom dopravy a výstavby. Požadujeme preto potvrdenie záväzkov uvedených v liste Ministerstvom dopravy vo forme záväzného dokumentu. Na podporu svojich požiadaviek preto pokračujeme vo svojich aktivitách,“ tvrdí Matej Fabšík.

Prehodnotia investície?

K požiadavkám petičného výboru sa pridali aj kľúčoví zamestnávatelia z regiónu. Zástupcovia najväčšieho kysuckého podniku Schaeffler Kysuce apelovali na slovenské úrady v mene svojich piatich tisícok zamestnancov. Tí sa s neúnosnou situáciou stretávajú dennodenne. Spoločnosť vo svojom stanovisku uviedla, že pociťuje výrazné obmedzenia, ktoré spôsobuje nedostavaná kysucký diaľnica.

„Firma Schaeffler rozbieha ďalšie strategické investičné projekty, ktoré si vynútia zvýšený nárast nákladnej dopravy v regióne a v meste. Momentálna situácia v Kysuckom Novom Meste nie je vhodná pre ďalší rozvoj nášho podniku a zároveň výrazne obmedzuje dochádzku našich zamestnancov do práce a komplikuje život obyvateľom mesta,“ napísali v liste generálny riaditeľ slovenských závodov skupiny Schaeffler Jaroslav Patka a podnikový riaditeľ Schaeffler Kysuce Milan Jurky.

Cestu I/11využíva dennodenne na presun do práce aj asi 900 Kysučanov zo závodu Kia Motors Slovakia. Sedemsto z nich nasadá do podnikového autobusu z Kysuckého Nového Mesta, Čadce, Novej Bystrice, Turzovky, Makova a Skalitého.

Pre Kiu je úplné diaľničné prepojenie s Českou republikou v súčasnosti kľúčové. Nielen kvôli presunom zamestnancov. Zo žilinskej motorárne smeruje do sesterského závodu Hyundai v Nošoviciach každý deň viac ako tisíc motorov. Naopak, z Moravy privážajú do slovenského závodu prevodovky.

Kia Motors Slovakia má v Poľsku a v Českej republike ďalších viac ako 30 dodávateľov, ktorí denne do Žiliny vypravujú 120 kamiónov. Ak sa k nim pridajú prepravené vozidla s naloženými novými automobilmi z liniek žilinského závodu, ide až o 200 kamiónov, ktoré každý deň premávajú po kysuckej ceste len pre výrobcu automobilov.

„Spoločnosť Kia Motors Slovakia je znepokojená neustálym posúvaním termínu dokončenia chýbajúcich úsekov diaľnice D3, ktoré by podľa posledných informácií mali byť sfinalizované až v roku 2026. Dokončenie takzvanej „Kysuckej diaľnice” je kľúčové nielen pre náš závod, dodávateľov, ale rovnako i pre všetkých podnikateľov a obyvateľov žilinského regiónu. Chýbajúca diaľničná infraštruktúra v Žilinskom kraji zároveň limituje jeho ďalší potenciálny rozvoj,“ uviedol stanovisko závodu jeho hovorca Jozef Bače.

Ďalšie články z rubriky Spravodajstvo


  1. Žilinským sídliskom Vlčince otriasla tragédia 915
  2. Zväz sprísňuje podmienky. Bude v Rajci a Bytči hokejová hala? 445
  3. Parkovanie má byť zadarmo. Otázkou je, kde? 216
  4. Igor Matovič: Kaliňák kúpil predraženú budovu pre klientske centrum v Žiline 134
  5. FOTO: Začali sa Staromestské slávnosti Foto 91
  6. VIDEO: Alexandrovci si zaspievali so žilinskými konzervatoristami Video 86
  7. AKTUALIZOVANÉ: Hľadaný Dominik sa našťastie ozval rodine 82
  8. Na Staromestských slávnostiach si futbalisti MŠK prevzali kľúče od mesta 76
  9. Budatínsky hrad otvorí svoje brány pre detských návštevníkov 44
  10. Kontroverzné tabule na pamiatku Jozefa Tisa vydržali štyri dni 44

Najčítanejšie správy

Žilina

Žilinským sídliskom Vlčince otriasla tragédia

V sobotu ráno došlo na žilinskom sídlisku Vlčince k veľkej tragédii.

Zväz sprísňuje podmienky. Bude v Rajci a Bytči hokejová hala?

O novom modeli spolupráce z hokejovým zväzom nemajú samosprávy zatiaľ žiadne informácie.

Parkovanie má byť zadarmo. Otázkou je, kde?

Ministerstvo zdravotníctva vydalo rozhodnutie, ktoré hovorí o tom, že parkovanie pri nemocniciach má byť ešte v tomto roku pre pacientov zadarmo. Ako to vyriešia v žilinskej nemocnici, kde už teraz chýbajú parkovacie miesta?

Igor Matovič: Kaliňák kúpil predraženú budovu pre klientske centrum v Žiline

Firma blízka strane SMER–SD údajne kúpila celý komplex za 5,75 milióna eur. Ministerstvo vnútra po niekoľkých mesiacoch od nej získalo len dve poschodia za sedem miliónov eur bez DPH.

FOTO: Začali sa Staromestské slávnosti

V rámci slávností budú prebiehať aj rôzne sprievodné podujatia.

Blízke regióny

Zbrojné preukazy vydávali za úplatky. Akcia Pytliak ich odhalila

Polícia obvinila sedem ľudí za korupciu v súvislosti s vydávaním zbrojných preukazov.

Nešťastie v Malom Čepčíne, dievčinu zachytil vlak

K piatkovej nehode došlo na železničnom priecestí, keď už bola spustená výstražná zvuková a svetelná signalizácia a aj závory.

Miškova motorka leží v kúte, prednosť má niečo celkom iné

Bežný tínedžer už aj na dedine väčšinou túži dostať ako dar počítač, mobil, prípadne motorku. Trinásťročný Michal z Mikušoviec si však cez internet objednal niečo celkom iné, po čom mu duša pišťala. Umelú liaheň. Je vášnivým chovateľom.

Martinskému hokeju koniec nehrozí

Klub MHC Martin prihlásil do súťaží všetky svoje tri tímy – áčko, juniorku aj dorast. Prezident Michal Taliga potvrdil svoj koniec vo funkcii, nové vedenie predstaví do konca mája.

Diaľničiari pozývajú na Deň otvorených dverí na úseku D3 Svrčinovec – Skalité

Ak si chcete vyskúšať diaľničný úsek ešte predtým, než ho oficiálne spustia do prevádzky pre motoristov, máte dnes možnosť.

Všetky správy

V Bratislave žije štvrť milióna cépečkárov, najviac ich nie je v Petržalke

Dáta z mobilov tiež ukázali, že kancelárske centrá pojmú toľko ľudí ako stredne veľké mesto.

Najskôr partneri, potom nepriatelia na život a na smrť. Príbeh Sýkorovej vraždy

Zlikvidovať mafiána Miroslava Sýkoru mala podľa kľúčového svedka záujem aj Slovenská informačná služba.

Kotlebovcom po zrušení môžu siahnuť na majetok, pozrite sa na aký

Kotlebovcom sa po vstupe do banskobystrickej župy začalo dariť, kupovali autá aj domy.

Cirkev o podpore Kotlebu: takto sa kňazi nesmú správať

Konferencia biskupov Slovenska síce kritizuje verejnú podporu kňazov Kotlebovej strane, nehovorí o škodlivosti jej ideológie.

Politici, ktorým zrušia stranu, nebudú môcť ďalej pôsobiť

V zahraničí zákaz pôsobiť v politike znamenal pre niektorých ľudí politický koniec.

Kam vyraziť