Osvetlenie diaľničného privádzača v Žiline - Strážove je hotové, napriek tomu nie je využité. Mesto ho nechce prevziať do užívania, problémom sú použité lacnejšie súčiastky a žiarovky. Rozdiel v cene požadovaných je vraj viac ako päť miliónov.
ŽILINA. Diaľničný privádzač v Žiline - Strážove je v tme. Verejné osvetlenie napriek tomu, že je hotové, stále nesvieti. „Po večeroch je tu úplná tma a je veľký problém chodiť pešo okolo cesty," hovorí Milan Šuška zo Strážova.
Cez cestu musí chodiť každodenne, autobusové zastávky sú priamo na privádzači, rodinné domy sú po oboch jeho stranách. Všetko je momentálne bez osvetlenia. „Autobusovú zastávku premiestnili až ku Marakane a kto nemá auto, tak má problém," povedal Milan Šuška.
Investor diaľničného privádzača v Strážove, ktorým je Slovenská správa ciest, platil aj osvetlenie. Jeho cena sa pohybuje okolo 10 miliónov korún. Projektant uprednostnil lacnejšie žiarovky a ostatné súčiastky.
„Mesto osvetlenie neprevzalo, pretože nespĺňa štandardy, ktoré sú v meste po modernizácií verejného osvetlenia," povedal hovorca Mesta Žilina Martin Barčík. Projekt podľa neho pripomienkujú už dlhšie. Mesto si stanovilo drahší typ svietidiel, ktoré chce v meste používať.
„Žiarovky, ktoré mesto chce, boli o polovicu drahšie ako tie pôvodne navrhnuté. Projektant prehlásil, že použité komponenty spĺňajú štandard a že je to v poriadku," povedal Ján Mikula zo Slovenskej správy ciest.
Osvetlenie privádzača by sa použitím drahších komponentov predražilo vraj o viac ako päť miliónov korún. „Musíme to doriešiť, nechceme aby trpela verejnosť," hovorí Mikula.
Ak by teraz menili svietidlá, budú musieť zaplatiť aj tie už použité. Stavba by sa tak predražila ešte viac, ako keby sa použila vyššia rada svietidiel hneď. Možnosť, že sa situácia nevyrieši a osvetlenie nezapnú, nechcel Mikula ani pripustiť.
Bude sa rokovať
Mesto Žilina na privádzači požaduje svietidlá spĺňajúce napríklad požiadavky beznástrojovej údržby. Aktuálne použité žiarovky by musel správca meniť pomocou vysokozdvižnej plošiny a zastavovať tak premávku na privádzači.
„Použité komponenty znamenajú nedodržanie nášho stanoviska, ktoré bolo súčasťou stavebného povolenia," povedal Ján Garbier zo Siemensu, ktorý v meste osvetlenie spravuje.
Mestský úrad sa podľa neho s námietkami jeho spoločnosti stotožnil. „Pre koncepciu celej obnovy osvetlenia v Žiline boli vybraté určité typy svietidiel, kvôli ich životnosti, bezporuchovosti a kvalite," povedal Garbier. Použité však takými nie sú.
„Čakáme na rokovanie so Slovenskou správou ciest a zástupcami mesta, kde sa dohodneme na ďalšom postupe," hovorí Garbier.
Investor podľa neho doteraz nepredložil certifikáty od použitých komponentov, revízne správy a realizačný projekt. „Bez týchto vecí nie je možné stavbu prevziať," povedal Garbier.
Nie je podľa neho vôbec isté, že použitím požadovaných komponentov by sa stavba predražila o spomenutých päť miliónov. Podmienky sa pri veľkých odberoch dojednávajú individuálne a cenová ponuka stanovená podľa neho ešte nebola.
Všetko už funguje, treba len platiť
Osvetlenie je funkčné, všetko je podľa Mikulu vyskúšané, revízie sú urobené, treba vraj len namontovať elektromer a platiť elektrinu. Stavba je podľa neho platená z eurofondov a vysvetliť predraženie sa podľa neho nedá.
Mesto však ustúpiť nechce. Podobný problém podľa Barčíka bol aj na preložke Rajeckej cesty na Solinkách. Tam však Slovenská správa ciest pripomienky nakoniec do projektu zapracovala a osvetlenie tam mesto už prevzalo. „Ide nám o to, aby osvetlenie bolo kompatibilné," hovorí Barčík.
Prípadná zvýšená cena sa podľa neho prejaví na životnosti, či prevádzkovej úspore svetiel. „Tak ako je osvetlenie odovzdávané teraz, by pre nás bolo náročnejšie na údržbu," hovorí Barčík. Možností, ako situáciu vyriešiť, je podľa neho viac.
„Osvetlenie môže Slovenská správa ciest spravovať sama, alebo ho prispôsobí štandardom aké v Žiline máme, alebo investor príde s nejakým iným riešením," povedal Barčík. Vyriešenie celej situácie je však dnes ťažké odhadovať.